Drs.P

Vandaag stond er in de NRC een interview met Drs.P, die op 24 augustus 92 wordt. Zijn nieuwste boek Kijkvoer & Leesgenot verschijnt ook deze maand en in het najaar komt er een boek van hem uit met 8 cd’s, Compilé Complé, waarop tweehonderd liedjes staan.

 

Hij verzint iedere dag een ollekebolleke naar aanleiding van iets wat hij in de krant leest of een aardig woord dat hij ontdekt. Bijvoorbeeld dit:

 

“Ontucht op Walcheren?”

Akelig! Zedeloos

God is ontdaan en vertoornd

en voor straf

 

stuurt hij terstond

op de Westpolynesiërs

(foutje, weet hij veel)

natuurrampen af.

 

Het ollekebolleke is aan strenge regels onderhevig. Het is voor een leek als ik heel moeilijk om aan alle eisen te voldoen, maar ik wil Drs.P. toch bedanken voor alles wat hij ons tot nu toe aan moois heeft gegeven. Daarom deze poging tot ollekebolleke.

 

O, Drs.P.,

altijd nog scherp van geest,

met een spitsvondigheid

haast ongekend.

 

U gaf aan Nederland

ollekebollekes.

Doet dit nog steeds nu u

Negentig bent!

 

********

7 gedachten over “Drs.P

  1. Ik ga het serieus proberen Bertie, maar er is niemand meer om me aan te moedigen en, indien nodig, op fouten te wijzen.

    Thérèse, ik ben altijd gek op hem geweest!

Plaats een reactie